• slider buiten 1020x260
  • slider sportschool 1020x360
  • slider groep 1020x260

Nesselande Gezond

Nesselande Gezond, Gezond Leven in Nesselande
Dit is een informatieve site voor iedereen in Rotterdam Nesselande en daarbuiten, die gezond wil leven en daar interessante artikelen over wil lezen.
 Eén plaats met informatie over gezond leven, sporten, voeding, lichaam en geest en gezond oud worden.

Zelfwaardering

Geschreven door Tom Vervuren.

Vandaag staak ik kritiek op alles en iedereen. Ik staak het bekritiseren en veroordelen van mezelf. Dingen die ik als verkeerd placht te veroordelen zie ik nu als dingen die me geboden worden als gelegenheden tot verandering.

'Depressief? Slik geen pillen, maar ren je depressie weg'

Geschreven door Marlène Geskes.

In Volkskrant staat een interessant artikel van Bram Bakker.

Bepaalde antidepressiva's (SSRI's) kunnen leiden tot blijvende seksuele stoornissen en niemand weet of ze echt helpen, schrijven Bram Bakker, Martijn van Winkelhof en Maaike de Vries. 'Voor vier van de vijf patiënten is running-therapie (hardlopen) een veel beter alternatief.' Lees het artikel helemaal.

Vijf hele gezonde tussendoortjes

Je maag knort. Je hebt trek in chocolade, chips, koekjes, taart! Maar je wilt gezond leven. Dus geen rotzooi eten. Wat doe je? Wij hebben vijf supergezonde tussendoortjes voor je op een rij gezet! Lees verder op de site van So Chicken.

Chronisch moe door vitamine D gebrek

Geschreven door Marlène Geskes.

Vitamine D is nog steeds een onderschatte vitamine, of eigenlijk gezegd hormoon, maar krijgt gelukkig steeds meer bekendheid door de vele boeken en publicaties van de afgelopen tijd.

Vitaler met spierontspanning

Geschreven door Marlène Geskes.

Zoals wij dagelijks slaap nodig hebben, zo hebben onze spieren ook af en toe ontspanning nodig. Gespannen spieren ontstaan over het algemeen door te veel stress en door te weinig activiteiten met de spieren. Lees het artikel.

Balansoefeningen van essentieel belang

Geschreven door Marlène Geskes.

Balans is misschien wel de belangrijkste functie als we het hebben over kwaliteit van bewegen. Het gaat niet om de lenigheid, de kracht of de conditie, maar om het samenwerken van spieren. In dit geval is die spier-samenwerking erop gericht om je niet om te laten vallen.
Mensen die (veel) minder bewegen verliezen ook aan deze kwaliteit.

Alles over anti-oxidanten

Geschreven door Marlène Geskes.

Anti-oxidanten vormen een groep stoffen die weefsels, cellen en andere belangrijke bestanddelen zoals DNA beschermen tegen de vernietigende kracht van zuurstof en zijn verwanten.

Sneller fit met intervaltraining met hulp van een schema

Geschreven door Marlène Geskes.

Wanneer je opzoek bent naar een snelle en effectieve methode om aan je conditie te werken dan is intervaltraining de aangewezen trainingsvorm om je doel te bereiken. Intervaltraining is een trainingsmethode waarbij je sessies op hoge intensiteit afwisselt met sessies op een gemiddeld inspanningsniveau. De afwisseling tussen intensieve arbeid en rust zorgt voor verschillende specifieke fysieke processen. In het kader van blessurepreventie is een goede basisconditie een vereiste.

Welke wandelschoenen voor welk doel

Geschreven door Marlène Geskes.

Welke (categorie) wandelschoenen zijn voor jou geschikt?
Er zijn heel veel verschillende soorten wandelschoenen. Maar welke wandelschoen is voor jou geschikt? In dit artikel vind je alle informatie over de verschillende wandelschoenen en welk doel ze dienen.

Trailrunning en hardlopen in de bergen

Geschreven door Marlène Geskes.

Trail running wordt steeds bekender. Waar gewone hardloopwedstrijden doorgaans de onverharde weg mijden, bieden trails een sportieve benadering van wandelen, hetgeen aantrekkelijk is voor hardlopers van ieder niveau. En, omdat de trails in de bergen zijn, krijgt het hardlopen hierdoor nog een extra dimensie ook, voor vertienvoudigd vertier!

Trailrunning in de bergen: lopen of rennen?

Geschreven door Marlène Geskes.

Trailrunning gaat soms gepaard met lopen: geen teken van zwakte maar soms een onvermijdelijke of zelfs effectieve keuze. Ook voor toplopers! Niet alleen in Ultratrails. Ook bij de WK berglopen zijn er dusdanig steile stukken dat we de winnaars zien kiezen voor een looppas.

De waarheid over slaap

Geschreven door Marlène Geskes.

'Belangwekkende' uitkomsten van slaaponderzoeken vechten momenteel om aandacht. 'Je moet precies 7 uur slapen', 'je hebt zeker 8 uur slaap nodig', '6 uur nachtrust is voldoende'. Zie jij door de lakens het bed niet meer? 

Wat is spierpijn en hoe moet je ermee omgaan?

Geschreven door Marlène Geskes.

Spierpijn (myalgie) door inspanning
Wie kent het niet? Vrijwel iedereen heeft wel eens spierpijn gehad en velen zullen er nog vaak mee te maken krijgen. Helaas weten er maar weinig mensen wat spierpijn precies inhoudt.

Fit en vet kan dat?

Geschreven door Marlène Geskes.

Deze keer is er goed nieuws voor de fitnesser die het maar niet lukt om de laatste paar kilo's weg te werken.

Tipsite: Smoothies, een gezondheidsbom

Geschreven door Marlène Geskes.

Smoothies zijn echt heel gezond. Makkelijk te maken en in 1 klap alle gezonde vezels en vitamines binnen. Ik zweer erbij ieder ochtend. Voor tips, advies en recepten, kijk op de smoothie site.

'Te veel hardlopen slecht voor gezondheid'

Te vaak en te veel hardlopen verkort de levensverwachting. Dat stellen Amerikaanse artsen van het Cardiovascular Research Institute in Allentown deze week op het jaarlijkse congres van het American College of Cardiology.

De onderzoekers gebruikten gegevens van 3.800 mannelijke en vrouwelijke hardlopers. Geheel volgens de verwachting hadden mensen die niet of nauwelijks aan sport deden een lagere levensverwachting dan zij die wel sporten.
Opvallend was echter dat personen die te veel hardliepen, ook minder oud werden. De optimale hardloop hoeveelheid ligt tussen de 1 en 2,5 uur per week, verdeeld over twee of drie keer, zo schatten de onderzoekers. Meer dan dat, en het wordt ongezond.

Het hele artikel is na te lezen op nu.nl.

Skiën leren, wat is de beste manier

Geschreven door Marlène Geskes.

Het is altijd weer een discussie als men voor het eerst gaat skiën, hoe ga je het leren.
Vrienden die al heel lang en goed skiën, leren het je wel even. Anderen hebben vooral goed leren skiën door iedere vakantie in een klasje te gaan en voor weer een andere groep geldt dat zij zweren bij privéles.

Hoe je iets het beste leert blijkt dus heel persoonlijk te zijn.

Het belang van een sportbeha

Ik zie zo vaak vrouwen hardlopen of andere sporten beoefenen waarbij het overduidelijk is dat ze geen goede BH dragen. Niet alleen gevaarlijk maar zeker ook oncomfortabel. Of je nou cup A of cup E hebt, een sportbeha is voor iedere vrouw belangrijk.