• slider buiten 1020x260
  • slider sportschool 1020x360
  • slider groep 1020x260

Trailrunning in de bergen: lopen of rennen?

Trailrunning gaat soms gepaard met lopen: geen teken van zwakte maar soms een onvermijdelijke of zelfs effectieve keuze. Ook voor toplopers! Niet alleen in Ultratrails. Ook bij de WK berglopen zijn er dusdanig steile stukken dat we de winnaars zien kiezen voor een looppas.

Looppas efficiënter op steile stukken
In algemene zin gesproken zijn er twee verschillende bewegingen: hardlopen of lopen. Lopen is efficiënter bij lage snelheden. Hardlopen is meer efficiënt bij hogere snelheden. Dit principe blijft gelijk bij bergop lopen. Er zijn twee redenen waarom een hardlooppas bergop niet altijd een efficiënte keuze is: de zwaartekracht trekt je naar beneden. De invering van je lichaam bij het maken van een hardlooppas kost meer energie dan het maken van een looppas. De invering/uitvering beweging zorgt er op vlakker wegdek voor dat je grotere passen kunt maken. Maar dit is bergop door de steile hellingsgraad en zwaartekracht niet te realiseren. Bij gewoon lopen maak je als het ware een vlakkere beweging. Top trailer Krissy Moehl omschrijft dit effect als "walking takes the bouncing out of your stride". Daarnaast vraagt hardlopen op steile beklimming veel meer energie dan een stevige wandelpas. Energie die je weer nodig hebt voor je afdalingen.

Leave your ego at the doorstep!
Het is voor een hardloper met een wegatletiek achtergrond vaak lastig om de keuze te maken dat lopen onderdeel is van Trailrunning. Zet je trots op zij en accepteer dat lopen er soms bij hoort. Luister naar je eigen ademhaling om te bepalen of je overstapt van hardloop naar looppas. Dit is je meest betrouwbare indicator. Als je al de lopers om je heen al in looppas ziet kan dat ook hint zijn... Toplopers proberen met de looppas ook weer hun ademhaling en hartslag onder controle te krijgen. Zij hebben door ervaring ook precies het gevoel welk pas op welk stuk effectief is.

Wat is een goede looppas bergop?
Om een goede looppas in te zetten gebruik je de spiergroep die het grootst is: je bilspieren. Dus minder je bovenbenen en kuitspieren. Op die manier geef je die spiergroepen even wat rust. Dit kun je doen door met een kortere stap (blikveld net verder dan het einde van je teen) en een rechte rug bergop te lopen. Grote stappen zijn energieverspillers! Voor langere Trails (marathon of verder) is het te overwegen om met stokken te lopen. Deze ontzien de druk op je benen aanzienlijk. Vaak zie je lopers de handen op de bovenbenen houden. Dit is een teken dat je te veel gebruik maakt van je quads, in plaats van je grotere bilspieren (glutes). 

Loopstokken
Voor hardlopers in de bergen een must-have. Zeker als je langere afstanden gaat lopen. Van belang bij aanschaf van stokken: zijn ze tot klein formaat inschuifbaar? Het meerendeel van de stokken is in 3 stukken in elkaar te schuiven en kan daarmee zonder problemen achterop de rugzak (ingeschoven lengte 62 cm). Langere stokken zitten het vrij bewegen met je hoofd, armen of benen in de weg. Uitschuiven betekent de maat even opnieuw instellen, de centimeter indicatie op de stok zelf helpt erbij om dit op de juiste lengte te doen. Je kunt ook lengte variëren naar gelang de hellingsgraad. Daarnaast is gewicht een belangrijke. Er zijn al stokken die per paar minder dan 200 gram wegen. Oriënteer je in Nederland op de merken Leki, Quechua (Decathlon), Black Diamond of Komperdell. 

Dit artikel is afkostig van de site van mudsweattrails.

 

Tags: Hardlopen Diverse Sporten