• slider buiten 1020x260
  • slider sportschool 1020x360
  • slider groep 1020x260

Een ski-ongeluk: lessons learned

EEN SKI-ONGELUK, KAN GEBEUREN!
Op 4 januari 2013 heb ik een stom ski ongeluk gehad.


Aan het eind van een zwarte piste skiede ik op een vlak stuk, ik wachtte even op mijn vriend en toen ik weer verder ging, bleef mijn linkerski in de sneeuw achter. Ik draaide door en voelde mijn enkel breken. Omdat ik langzaam ging, ging mijn ski niet los. Ik wist meteen dat het gebroken was. Liggend op de piste en wachtend op de piste patrol, deed ik alvast mijn skischoen uit. Toen bleek dat mijn voet 90 graden stond ten opzichte van mijn been, niet helemaal goed dus. Ik voelde nog steeds niets, geen pijn niets, maar wist wel dat het niet klopte.

Maar lang verhaal, kort verhaal: het was allemaal kapot, enkelbot helemaal door en banden afgescheurd. In het medisch centrum bij ons in Les Saisies konden ze niets doen dus ik moest naar een privé kliniek in Aix les Bains: kliniek Herbert, voor een operatie (een aanrader trouwens).
En dat was super. Omdat ik een 4x4 heb en we meteen met eigen auto erheen konden, ging alles erg snel. Ik kreeg een pijnstiller (waarom?) gips voor de reis en we gingen.
Ik ben om 14.00 uur gevallen, ik was om 15.00 uur in het lokale medisch centrum in Les Saisies en om 18.00 lag ik met een ruggenprik op de O.K. in Aix. Helemaal goed. Wat een kundige en wat een aardige mensen. Ik had geen pijn en heb eigenlijk helemaal geen pijn gehad.

De volgende dag wilde ik naar huis maar mijn arts was aan het skiën. Die hebben ze op de piste gebeld. Omdat alles goed was, wenste hij mij alle succes, dikke zoenen en ik mocht naar huis. Ik was nog geen 20 uur in het kliniek geweest en ik ging lekker naar mijn eigen huis in de Alpen.
Wat ik geleerd heb en wat anderen wellicht kan helpen.

Herstellen kost tijd en energie.
Ik merkte aan mijn lijf dat er veel gebeurde. Zoals eerder gezegd; ik heb geen pijn gehad maar mijn stofwisseling was volledig van slag. Ik heb dat geaccepteerd en zo gelaten. Ik ben nog een week in Frankrijk gebleven. Veel rust gehouden en gewend aan mijn gips en het lopen met krukken. Mijn been veel omhoog en veel slapen. Deze week volledige rust heeft me een goede basis gegeven voor het verdere herstel.

Daarna was ik weer terug in Nederland. Ik ben ondernemer en werk voor mijzelf. Niet werken is geen optie. Ik ging wel naar mijn klanten maar thuis had ik een rolstoel en deed ik weinig. Als ik rond 16.00 uur thuiskwam, ging ik op de bank zitten en bijkomen. Ik kookte nog wat maar verder deed mijn vriend alles. Het kostte allemaal veel energie omdat ik nog steeds gips had en niet kon lopen. Alleen al douchen, aankleden en naar beneden gaan, het duurde lang en kostte erg veel energie. Ik bespaarde zoveel mogelijk energie.
Ik heb volledige rust genomen, naast mijn werk overdag, en alles ingezet voor mijn herstel.
Na 7 weken bleek alles aan elkaar gegroeid en mocht ik gaan revalideren.

Trainen en uitdagen
Ik heb een trainigsprogrogramma opgezet op mijn wielrenfiets die binnen in een tacx systeem stond. Ik ben gaan fietsen. Van enkele minuten tot langer. Daarna ben ik met mijn personal trainer verder gaan trainen. Steeds verder om mijn enkel uit te dagen.

Grenzen verleggen
Na een half jaar van rustig trainen, wilde ik echt weer op niveau komen. Ik was toen weer in Frankrijk en heb een trainingsschema opgezet voor mezelf om echt te knallen. Ik ben gaan hardlopen in de bergen. Om de dag. Ik had een schema opgezet van eerst 15 minuten: 2 minuten lopen, 2 minuten rennen. Heel langzaam bouwde ik het op. Mijn enkel protesteerde eerst nog en werd nog dik aan het eind van de dag maar hij werd steeds sterker.
En nu...bijna een jaar verder. Ik loop inmiddels bijna 5 km hard, ik train daarnaast volop, ik heb al weer geskied (indoor) en ben sterker en vitaler dan ooit daarvoor. Mijn enkel.....nergens meer last van. Wel een aangepaste skischoen zodat de plaat in mijn voet wat extra ruimte heeft.

Mijn lessons learned:
• Het krijgen van een ongeluk kan iedereen overkomen maar herstellen gaat beter als je gezond bent en in een goede conditie;
• Snel opereren zorgt voor sneller herstel, laat je meteen helpen in een gespecialiseerde kliniek, bij voorkeur in het land waar je dan bent. In Nederland zijn ze echt niet zoveel beter. Sterker nog; de snelle operatie in Frankrijk heeft er mijns inziens toe bijgedragen dat ik zo snel en zo goed hersteld ben;
• Geef je lijf de gelegenheid om te herstellen en luister vooral naar je lichaam in deze periode: er gebeurt veel;
• Ga daarna rustig en beheerst maar wel doelgericht te werk: maak jezelf sterker en zorg voor uitdaging;
• Doe alle trainingen volgens vaste schema's hou je daaraan en bouw het rustig op;
• Luisteren naar je lijf, geduld en het laten gaan zoals jouw lijf het aankan, stel haalbare doelen en blijf positief;
Trainen, trainen, trainen......

Achteraf
Ik ben nu 3 jaar verder. Ik ben fitter dan ooit. Ik doe meer dan ooit daarvoor en mijn enkel blijft een beetje dikker en dat is logisch. Er is wel wat gebeurd.Maar ik voel en merk er werkelijk niets meer van.  Ik train, ik klim en loop en heb geen beperkingen meer. Vorig jaar heb ik ook meer en beter geskied dan ooit en dat ga ik dit jaar ook weer doen. Wel heb ik met mijn PT veel balansoefeningen gedaan. Ik voel me super en heb hier weer veel van geleerd.

Marlène Geskes 2016

Tags: Lijf