• slider buiten 1020x260
  • slider sportschool 1020x360
  • slider groep 1020x260

De foamrol voor stretchen en probleemoplossen

De foamrol kan vaak het zelfde resultaat leveren als een sportmasseur maar dan zonder het prijskaartje.

D.m.v. foamrollen stretcht je niet alleen de spieren en pezen maar kan je ook de verklevingen in de spierweefsels drastisch verminderen.


Wat is een Foamrol?
De foamroller is een cilindervormige rol, deze rol kan geheel van stevige foam gemaakt zijn of van hard plastic met daar een foam laag over heen. Het is in ieder geval belangrijk dat de rol niet te zacht is, een te zachte rol verliest snel zijn vorm en zal ook tevens minder effectief zijn tegen de verklevingen.
Het gebruik van de foamrol is gebaseerd op de diepe massage technieken ook wel myofacial release genoemd, omdat de technieken zelf worden uitgevoerd word het ook wel self myofacial release genoemd.

Wat doet de foamrol?
Met de foamroller kunnen we op zoek gaan naar verklevingen/triggerpoints in de spieren. Als we zo'n verkleving/triggerpoint gevonden hebben is het de bedoeling dat we daar druk op houden, door deze druk zullen er een aantal reacties ontstaan in het lichaam. Op de eerste plaats zal het voor veel mensen even wennen zijn omdat het best gevoelig kan zijn. Door de druk worden in het omringende gebied de receptoren in de spier en pees gestimuleerd, dit zal voor een verlaging van de spanning gaan zorgen bij de verkleving/triggerpoint. Door de verlaging van deze spanning zullen de verkleving verminderen en zelfs verdwijnen. Dit zorgt uiteindelijk voor een betere aansturing in de spieren en uiteraard ook en verbeterde doorbloeding.

Wat zijn verklevingen?
Een verkleving in de spier ook wel triggerpoints genoemd zijn vaak ophopingen van afvalstoffen. De verschillende weefsels in het lichaam die ten opzichte van elkaar normaal kunnen bewegen raken verkleefd aan elkaar. Deze verklevingen kunnen soms krampachtige en pijnlijke verschijnselen geven het verschil is alleen dat het oprekken van de spier geen tot weinig resultaat zal geven. Verder kunnen er wanneer het aantal verklevingen toeneemt de kracht en flexibiliteit afnemen zelfs zenuwen kunnen bekneld raken hierdoor.

Door deze verklevingen kan met een mooi woord het biomechanisch gedrag veranderen met andere woorden het lichaam gaat op een minder efficiente wijze bewegen door invloed van deze verklevingen/triggerpoints. Hierdoor veranderd ook de belasting op het lichaam/gewrichten en de kans op blessures zal hier door gaan toenemen. Het verwijderen van deze verklevingen/triggerpoints zal het herstel na inspanning doen versnellen en de kans op blessures doen afnemen.

Verklevingen/triggerpoints kunnen op verschillende manieren ontstaan een aantal voorbeelden zijn:
- zware inspanning (sport, lang stuk wandelen)
- Langdurige eenzijdige belastingen, vaak chronisch van aard
- Trauma (kneuzingen, verrekkingen, spierscheuringen)
- Gebrek aan zuurstof

Wanneer gebruik je de foamrol?
De foamrol kan op verschillende momenten worden gebruikt. Vaak word de foamrol ingezet om het herstel te bevorderen. Je kan bijvoorbeeld na het sporten nog even foamrollen. De foamrol kan ook prima worden ingezet aan het begin van de warming up om zo het lichaam nog beter te prepareren voor de activiteit. Los van de sport kan de foamrol ook prima worden gebruikt om de spieren los te maken na een lange werkdag of lange autorit.

Lees meer op de site van fysio-media.

Tags: Lijf