• slider buiten 1020x260
  • slider sportschool 1020x360
  • slider groep 1020x260

Aderverkalking, wat kun je er tegen doen

Aderverkalking is de benaming van een aantal processen waarbij slagaders als het ware dichtslibben.

De benaming is foutief omdat aderverkalking suggereert dat de dichtslibbing in alle bloedvaten gebeurt, maar het gaat om dichtslibbing van de slagaders.

Arteriosclerose
Arteriosclerose is het gevolg van afzetten van calcium.
Slagaders zijn bloedvaten voor transport van zuurstof en voedingsmiddelen van je hart naar de rest van je lichaam. Gezonde slagaders zijn flexibel, sterk en elastisch. Gedurende het ouder worden kan teveel druk in je slagaders de slagaderwanden stug en stijf maken - soms met beperkende bloedstroom tot je organen en weefsels.

Dit proces noemen we arteriosclerose, ook wel het verharden van de slagaders. Arteriosclerose is een chronische ziekte die wordt gekenmerkt door abnormaal verdikken en verharden van de wanden van de slagaders, met als resultaat een verlies van elasticiteit van de slagaders.

Atherosclerose
Atherosclerose is het gevolg van vetophoping in de slagaders.
Als de slagaders die tot je ledematen leiden worden beïnvloed, krijg je bloedcirculatieproblemen in je armen en benen. De atherosclerose kan ook tot een zwelling van de slagaderwand (aneurisma) leiden.

Een van de processen atherosclerose, is het ophopen van vetten in de wand van bloedvaten. Hierdoor wordt onder andere de binnenste laag van het vat beschadigd en ontstaan er uiteindelijk dikke plaques, vetknobbels die de holte van de bloedvaten smaller maken. Doordat de vetophopingen bovendien kunnen verharden (onder andere door kalkaanslag) worden de vaten na verloop van tijd ook harder en (dus) stugger.

Deze combinatie van processen leidt tot een verminderde bloeddoorstroming, hetgeen kan betekenen dat de weefsels en organen die door de bloedvaten van bloed worden voorzien minder, te weinig of soms zelfs geen bloed meer krijgen.

Normale verouderingsprocessen, ongezonde voedings- en andere levensgewoonten (met name roken!) dragen in belangrijke mate bij.

Verworven hartziekten en aderverkalking
Ziekten van de kransslagaders, zoals angina pectoris en een hartinfarct, zijn vrijwel altijd het gevolg van vernauwing of afsluiting van de kransslagader(s). Dit begint met een kleine beschadiging van de gladde binnenwand van het bloedvat.

Het lichaam probeert die beschadiging te herstellen; er klonteren dan bloedplaatjes samen op de beschadigde plaats en witte bloedcellen dringen de vaatwand binnen. Die witte bloedcellen nemen cholesterol op, wat een brijachtige massa geeft waar zich later ook kalk op afzet. Hierdoor worden de kransslagaders steeds nauwer en kan het zuurstofrijke bloed de hartspier moeilijker bereiken.

TIA Transcient Ischemic Attack
Wanneer de slagaders die bloed leveren aan je hersenen worden beïnvloed, kun je een TIA, voorbijgaande beroerte krijgen. TIA staat voor Transcient Ischemic Attack, ofwel een voorbijgaande beroerte. Iemand spreekt plotseling wartaal, heeft last van dubbelzien of blindheid aan één oog of krachtsverlies/verlamming van één arm of been, dan wel last van hevige draaiduizelingen,

Wat je zelf kunt doen om aderverkalking te voorkomen:

  • gewichtscontrole is van belang; voorkom of bestrijd vetzucht.
  • zorg voor volop beweging in de frisse lucht; overleg vooraf met de arts.
  • wees matig met het gebruik van dierlijke eiwitten, zoals vlees, eieren, kaas en melk.
  • kies een sojaproduct, dat rijk is aan lecithine en sojabonen.
  • vermijd tabak, geraffineerde suikers, verzadigde vetzuren en stimulerende stoffen zoals koffie en cacao (bambu mag wel).
  • gebruik volwaardige voeding die rijk is aan onverzadigde vetzuren, vitaminen en mineralen (vooral uien, knoflook, mierikswortel en waterkers) en eet geregeld een maaltijd van vetten
  • boekweit, zilvervliesrijst en tarwekiemen.
  • gebruik extra kalium, bijvoorbeeld vruchten- en groentesappen, bladgroenten, zonnebloemzaden, waterkers en citrusvruchten) en extra magnesium en calcium bijvoorbeeld verse noten (vooral walnoten), zaden, groene groenten, rozenbottels en vijgen

Voedingstip voorkomen aderverkalking:
Eet meer vezels! Voedingsvezels hebben tal van deugden. Voedingsvezels bevorderen de darmtransit, werken verzadigend, voorkomen sommige kankers en beschermen tegen hart- en vaatziekten, diabetes en te hoge cholesterol.

Van voedingsvezels is al lang bekend dat ze goed zijn voor de gezondheid. Ze verhogen het gewicht en het volume van de stoelgang, bevorderen de darmtransit en zijn dan ook geschikt bij de behandeling en preventie van constipatie. Bovendien houden ze de galzouten en de cholesterol vast, waardoor ze nuttig zijn bij een te hoog cholesterol. cholesterolgehalte.

Ten slotte vertragen ze de opname van koolhydraten, waardoor ze gebruikt worden als hulpmiddel bij de behandeling van diabetes. Vezels zitten in verse of gedroogde groenten en fruit, en in volkorengranen.

Bron: preventievegezondheidszorg

 

Tags: Lijf Advies