• slider buiten 1020x260
  • slider sportschool 1020x360
  • slider groep 1020x260

Alles over anti-oxidanten

Anti-oxidanten vormen een groep stoffen die weefsels, cellen en andere belangrijke bestanddelen zoals DNA beschermen tegen de vernietigende kracht van zuurstof en zijn verwanten.

Anti-oxidanten en vrije-radicalen:
Je dacht dat zuurstof alleen maar goed was? Als we daar verder over nadenken, blijkt dit gas een gevaarlijke vriend te zijn. Bij zuurstofverbruikende reacties zoals het verbranden van vetten en koolhydraten worden zuurstofbevattende bijproducten gevormd die vrije radicalen worden genoemd.

Deze moleculen bevatten te weinig elektronen, die ze wanhopig proberen op te slokken uit alles wat voorhanden is. Maar al te vaak is dat DNA met te weinig eiwitten, LDL-cholesterol en zelfs celmembramen.

Vrije radicalen en oxiderende stoffen zitten ook in de lucht die je inademt, het voedsel dat je eet en het water dat je drinkt. Ze zitten in grote hoeveelheden in sigarettenrook. Zonlicht dat de huid verwarmt of de ogen raakt, vormt ook vrije radicalen.

Anti-oxidanten zijn in staat om vrije radicalen te neutraliseren. Tegenwoordig wordt de term anti-oxidant meestal gebruikt voor Vitamine C, Vitamine E, Bètacaroteen en andere Carotenoïden, evenals Selenium en Mangaan. In werkelijkheid zitten er waarschijnlijk honderden anti-oxidanten in ons eten.

We weten vrijwel zeker dat het geheel aan anti-oxidanten, vezels en andere stoffen die in groente en fruit zitten, bijdraagt tot het voorkomen van kanker, hartziekten, beroerten, diverticulose, grijze staar en allerlei andere chronische ziekten.

Wat zijn de heilzame effecten van antioxidanten?

  • Antioxidanten helpen veroudering te bestrijden. Antioxidanten helpen het lichaam de overtollige vrije radicalen (dat zijn afgeleiden van zuurstof, de basisstof die de cellen gebruiken) af te voeren. Een teveel aan vrije radicalen is schadelijk voor de cellen en leidt tot veroudering van de cellen.
  • Een tekort aan antioxidanten vergroot het risico op hart- en vaatziektes. Mensen die maar weinig antioxidanten binnenkrijgen, krijgen makkelijker hart- en vaatziektes.
  • Wie veel antioxidanten inneemt, loopt minder kans om kanker te krijgen. Studies bij vrouwen hebben dat aangetoond. De vrouwen met de hoogste opnames van antioxidanten 30% minder kans lopen op kanker.
  • De beste manier om meer antioxidanten binnen te krijgen, is meer fruit en groente eten. In fruit en groenten zitten allerlei soorten antioxidanten.
  • Vitamine C is een antioxiderende vitamine. Dat is ook zo voor vitamine E - deze vitamine zit in fruit en in plantaardige oliën - en voor vitamine A. Deze stof is van dierlijke oorsprong en zit onder meer in lever, visolie en eieren. Vitamine C zit in grote hoeveelheden in fruit en groenten.
  • Wijn is goed voor de gezondheid van hart en bloedvaten vanwege de antioxidanten erin. In wijn zitten polyfenolen (fenolische zuren, flavonoïden). Dat is een groep antioxidanten. Ook thee, koffie, chocolade, fruit en groenten leveren polyfenolen.
  • De carotenoïden zijn een grote groep antioxidanten. Polyfenolen, carotenoïden, selenium, zink en vitamine C, E en A zijn allemaal stoffen met een antioxiderende werking. Tot de groep van de carotenoïden behoren bètacaroteen en lycopeen, twee stoffen die in grote hoeveelheden voorkomen in gele, rode en oranjekeurige fruit- en groentesoorten zoals tomaten, pompoenen, enz.
  • Thee is gezond vanwege het hoge gehalte aan flavonoïden, dat zijn krachtige antioxidanten. Polyfenolen zijn antioxidanten van plantaardige oorsprong. Ze worden onderverdeeld in twee groepen; de belangrijkste groep is die van de flavonoïden. Die zitten onder meer in thee en wijn.
  • Stress en roken vergroten het aantal vrije radicalen in ons lichaam. We kunnen dat tegengaan door stress te vermijden en te stoppen met roken, maar ook door meer fruit en groenten te eten (en dus meer antioxidanten op te nemen).
  • Selenium is een antioxidant dat prostaat-, darm- en longkanker helpt voorkomen. Dankzij de antioxiderende eigenschappen speelt selenium een preventieve rol bij bepaalde soorten kanker, met name prostaat-, darm- en longkanker. Een voldoende hoge opname van selenium kan dus het aantal gevallen van deze kankersoorten en het risico op hervallen verkleinen. Omgekeerd stelt men vast dat mensen die aan een van deze vormen van kanker overlijden vaker een abnormaal laag seleniumgehalte in het bloed hebben.

Anti-oxidanten en voeding
In de voeding komen anti-oxidanten voor die vrije radicalen in het lichaam onschadelijk maken.

Vrije radicalen zijn stoffen die normaal in de stofwisseling ontstaan, maar extra veel bij roken, overmatige blootstelling aan zonlicht en door binnendringende ziekteverwekkers (bacteriën en virussen). Als ze overvloedig aanwezig zijn, beschadigen de vrije radicalen de lichaamscellen.

Dit proces wordt oxidatie genoemd. Het roesten van een spijker en het bruin worden van een appel zijn ook voorbeelden van oxidatie. Flavonoïden zijn anti-oxidanten. Het zijn stoffen die op vitamines lijken, maar het niet echt zijn.

Flavonoïden komen vooral voor in groente en fruit en ook in thee en rode wijn. Andere voedingsstoffen met een antioxidant werking; vitamines C, E en caroteen en het mineraal seleen.

Anti-oxidanten beschermen tegen hartziekten, gaan de veroudering tegen en helpen bij het herstel van verkoudheid en infectie.

Mensen krijgen met het drinken van koffie antioxidanten binnen.
Nieuw Amerikaans onderzoek laat zien dat Amerikanen hun antioxidanten niet zozeer via fruit en groenten binnen krijgen, maar via koffie. Het is bekend dat deze stoffen het menselijk lichaam beschermen tegen schadelijke invloeden en aangetaste cellen herstellen.
Antioxidanten zitten vooral in rood fruit en zoals kersen, aalbessen en rode druiven en groenten als tomaten.

Ook van koffie is bekend dat het deze stoffen bevat. Uit Japans onderzoek bleek dat mensen die nooit koffie dronken, twee maal zo veel kans hadden om leverkanker te krijgen dan de koffiedrinkers.

De Amerikaanse onderzoekers laten overigens niet na te zeggen dat het nu niet zo mag zijn dat iedereen nu liters koffie moet gaan drinken. Bij grote hoeveelheden kunnen op langere termijn problemen als slapeloosheid en rusteloosheid ontstaan. Bovendien is er een risico van aantasting van hart- en bloedvaten. Het zou veel beter zijn om de antioxidanten uit groenten en fruit te halen, omdat je daarmee ook mineralen en vezels naar binnen krijgt.

Pure chocola, goed voor hart- en bloedvaten
Van chocolade PUUR gaat je bloeddruk omlaag. Onderzoek door de Universiteit van Boston heeft dat uitgewezen. Twintig mensen met hoge bloeddruk werden twee weken lang op een dieet van chocola gezet. De een helft kreeg pure- de andere helft witte chocolade.

Alleen pure chocolade zorgt voor bloeddrukverlaging. Dit komt doordat er flavonoïde in pure chocola zit. (niet in witte).

Flavonoïden vormen een grote groep van plantaardige stoffen.
Tot nu toe zijn er ruim 4000 soorten flavonoïden beschreven.Flavonoïde is een antioxidant dat de aders wijder maakt, de structuur van de bloedvaten beschermt en gezond houdt waardoor de bloedsomloop goed blijft functioneren. Ook beschermt de stof het lichaam tegen schadelijke processen die ontstaan door het inademen van zuurstof, en stoffen als de vrije radicalen.

Flavonoïden zitten ook in kruiden, soja, rode wijn, fruit, groene thee, peulvruchten appelen, broccoli, boerenkool, blauwe druiven, uien, wortelen, tomaten, sinaasappelen, spruitjes, koolsoorten, broccoli en knoflook. Daarom is het zo belangrijk dat we veel groenten en fruit eten.

De Amerikaanse wetenschappers waarschuwen er dan ook voor dat pure chocolade weliswaar gezond kan zijn, maar dat je er ook weer niet teveel van moeten eten, omdat het nu eenmaal veel vet, suiker en calorieën bevat. En overgewicht is nu juist weer slecht voor hart- en bloedvaten.

Frambozen zijn ongekend gezond
Frambozen zijn enorm gezond. Frambozen bevatten veel meer gezonde stoffen dan bijvoorbeeld tomaten, kiwi′s en broccoli, die bij de meeste mensen veel beter bekend zijn als gezonde voedingsmiddelen.

Dat schrijven Wageningse wetenschappers in het tijdschrift BioFactors. De wetenschappers hebben alle gezondheidsbevorderende eigenschappen van de framboos op een rijtje gezet. Zo blijkt de vrucht onder meer een geneeskrachtige stof te bevatten, die in die hoeveelheden tot nu toe in geen enkel ander voedingsmiddel is gevonden. Waarschijnlijk komt de stof ook voor in sommige geneeskrachtige Chinese kruiden, aldus onderzoekers.

Frambozen bevatten naast de geneeskrachtige stof per gram ook tien keer meer beschermende anti-oxidanten dan tomaten, stellen de wetenschappers. De anti-oxidanten neutraliseren agressieve moleculen in het lichaam en voorkomen celbeschadiging.

Duur
Het nadeel van frambozen is, dat de vrucht erg duur is en slechts in kleine hoeveelheden op de markt komt. De Wageningse onderzoekers pleiten dan ook voor onderzoek naar verhoging van de opbrengst van frambozen per struik en naar verbetering van de smaak van de framboos. Want lang niet iedereen vindt frambozen lekker.

Bronnen van antioxidanten

  1. Waterkers Een beetje waterkers bevat 4 calorieën en de vitaminen A, C en K. Daarnaast bevat het twee antioxidanten die goed zijn voor de gezondheid van de ogen.
  2. Vanillebonen Deze bonen werken als een krachtige antioxidant en zijn ontstekingsremmend.
  3. Cacaopoeder Cacaopoeder bevat een hoge concentratie antioxidanten. In het poeder zitten mineralen zoals calcium, magnesium en natrium. Daarnaast kan het hart -en vaat ziekten voorkomen.
  4. Sorghum Deze glutenvrije graansoort bevat met 70 procent zetmeel veel eiwitten. Het is een goede bron van energie. Verder verlaagt sorghum het cholesterol en bevat het vitaminen B.
  5. Rozijnen Rozijnen bevatten antioxidanten die het lichaam beschermen en de bloedsomloop stimuleren.
  6. Gember Deze plant is een uitstekende bron van mineralen zoals magnesium, mangaan, kalium, koper en vitamine B6. Gember bevat actieve en krachtige antioxidanten, die een positief effect hebben op lichaamscellen.
  7. Bruine bonen Een kleine hoeveelheid bruine bonen bevat meer dan 6.000 antioxidanten. Daarnaast zijn deze bonen goed voor je spieropbouw.
  8. Koffie Een kopje java koffie bevat een groot aantal antioxidanten, waaronder chlorogeenzuur. Dit voorkomt de opname van slechte cholesterol.
  9. Gerst Het verlaagt je cholesterol en bevat een hoop voedingstoffen zoals molybdeen, foliumzuur en mangaan. Het zou zelfs je hersenproductiviteit kunnen stimuleren.
  10. Eieren Een ei bevat meer vitaminen en mineralen per calorie dan bijna ieder ander soort voedsel. Het is ook een goede bron van choline, een chemische stof die je lichaam nodig heeft om vet af te breken voor energie.

Bron: preventievegezondheidszorg

 

Tags: Lijf Voeding Advies