• slider buiten 1020x260
  • slider sportschool 1020x360
  • slider groep 1020x260

Hoge eisen, hoge druk: work-life-balance

Ben je verslaafd aan werken? Neem je wel genoeg tijd voor jezelf en je partner?

Gezond leven is ook goed voor je privéleven zorgen.
Naarmate je succesvoller bent, zal er ook steeds meer werk bijkomen. Mensen weten je te vinden en de bergen werk stapelen zich op. Als je dan niet in staat bent om prioriteiten te stellen en je grenzen aan te geven, bestaat de kans dat je steeds meer tijd aan je werk gaat besteden.

Als professional heb je te maken met veel verschillende elementen binnen je werk. Allereerst je kennis, meestal op zeer specifieke gebieden. Je moet creatief kunnen zijn in het bedenken van oplossingen en ideeën. Je moet goed met mensen kunnen omgaan en in staat zijn om in crisissituaties alert en constructief op te treden. Je hebt vaak veel verantwoordelijkheden en een breed aandachtsveld. Veel professionals hebben te maken met een grote werkdruk. Niet alleen door de hoeveelheid werk maar juist ook door de complexiteit. Als je bovendien ook alles nog kwalitatief goed wilt doen en als een echte professional wilt optreden, dan kost je baan je gewoon heel veel tijd.

Verslavende job?
Het rare is ook dat wij in onze maatschappij veel waardering van buiten krijgen voor de hoeveelheid en het soort werk dat we doen. Als je zegt dat je druk bent, denken mensen dat je belangrijk bent en kijken mensen naar je op. Dat is een lekker gevoel. Veel professionals blijven dat gevoel opzoeken. Als je steeds meer de focus gaat leggen op je werk dreigt vaak zelfs je privé-leven hiervan de dupe te worden. Je levert steeds meer schaarse privé-tijd in om aan je werk te besteden. Als je hier maar lang genoeg mee doorgaat, word je uiteindelijk een workaholic. Dit is een veel gebruikte term voor iemand die gewoon teveel tijd aan zijn werk besteedt.

Dat gebeurt mij niet...
Dit wijst op een verslaving. Immers, zodra je niet in staat bent de klok terug te draaien en te stoppen met een bepaalde gewoonte, spreken we van een verslaving. Of je nu verslaafd bent aan werk, aan sigaretten, alcohol of melk, de kenmerken zijn vergelijkbaar.

De grootste overeenkomst is dat degene die verslaafd is het zelf ontkent. Je zegt dat je niet verslaafd bent aan je werk. Het is toch tijdelijk... Echt, als die klus waar je nu mee bezig bent is afgelopen, dan wordt het allemaal beter. De praktijk wijst echter uit dat het nooit anders wordt. Misschien hele korte periodes maar vervolgens verval je weer in het oude patroon. Het rare is dat je je er eigenlijk wel lekker bij voelt. Net als bij iedere verslaving bevredigt dit iets voor je.

De achtergrond van mensen die verslaafd zijn aan werk is veelzijdig. Sommigen werken zoveel omdat ze diep in hun hart het nergens anders naar hun zin hebben en liever ook helemaal niet thuis zijn. Voor anderen vormt de waardering die ze ervoor krijgen de drive. Ook zijn er mensen die blind worden doordat veel werken veel geld oplevert.

Leven om te werken
Het kenmerk van werkverslaafden is dat zij het werk niet los kunnen laten. Hun leven is het werk. Ze nemen het mee naar huis, op vakantie, in gesprekken met vrienden. Eigenlijk gaat hun hele leven over werk.
Het gevolg hiervan is dat het gevoel steeds meer op de achtergrond komt. En niet alleen het eigen gevoelsleven maar ook dat van de mensen om je heen. Het wordt voor een werkverslaafde steeds lastiger om in te voelen hoe het met de mensen om hem heen gaat. Eigenlijk voelt hij zichzelf en anderen niet meer aan. Hij heeft zijn gevoel zover weggedrukt door alleen maar met werk bezig te zijn, dat het ondergeschikt is geraakt. De werkverslaafde zal ook niet in staat zijn in te voelen hoe ernstig de situatie is voor de mensen om hem heen. Hij voelt het niet, hij ziet het niet en bagatelliseert het.

Dat vergroot de kans dat het vaak in het privé-leven fout loopt. Maar op den duur zal dit ook op het werk fout gaan. Een goede professional is iemand die wel gevoel heeft. Iemand die is begaan met mensen, een hoog empathisch vermogen heeft en aandacht heeft voor gevoelens en emoties. Iemand die is in staat om ook zelf emoties te tonen. Emoties zijn niet alleen huilen maar ook lachen en relativeren. Allemaal elementen die je tot een professional maken met wie mensen graag omgaan.

Hoe sta jij ervoor?
Heb je het gevoel dat bij jou de balans te vaak en teveel doorslaat naar de werk-kant? Dat je liever meer tijd aan je privé besteedt? Onderneem dan actie.

Je zult jezelf moeten afvragen hoe ernstig de situatie is. Misschien vind jij het diep in je hart toch wel lekker om zoveel te werken terwijl je vrouw, je man of je gezin je steeds terugroepen. Ga dan eens na in hoeverre je niet al een beetje werkverslaafd bent.
Dit is cruciaal om te weten. Als je echt werkverslaafd bent, is het vrijwel onmogelijk om er zelf uit te komen. Het is dan te laat om tips en trucs op te volgen. Dan zul je hulp moeten zoeken en je leven rigoureus anders gaan indelen. Het meest lastige hiervan is dat je eerst aan jezelf moet toegeven hoe ernstig de situatie is. Als je niet in staat bent om dit goed in te schatten, kun je starten met wat zaken te veranderen die hier worden behandeld. Lukt dat niet, ga daarna proberen elders hulp te vinden.

Qualitytime inlassen
Om de balans tussen werk en privé weer enigszins in evenwicht te krijgen, is het belangrijk om eerst te kijken hoeveel 'Quality time' je hebt. Ofwel hoeveel tijd je echt samen met je partner doorbrengt.

Deze 'kwalitijd' zorgt ervoor dat je basis thuis op orde komt. Kwalitijd is niet dat je samen, naast elkaar een krant leest en de vragen aan elkaar beantwoord worden met 'Mmmm'. Kwalitijd wil zeggen dat je echt iets samen doet waarbij je niet wordt afgeleid en je de focus hebt op elkaar. Uit onderzoek is gebleken dat partners per dag 20-30 minuten van deze kwalitijd nodig hebben om een fijne en goede basis in hun relatie te hebben. Wanneer dit niet iedere dag lukt, zul je die tijd elders in de week moeten inhalen.
Dit zou een eerste stap kunnen zijn. Zodra je namelijk deze tijd inlast en inplant ben je automatisch minder met je werk bezig. Probeer dan ook om samen op die momenten echt leuke dingen te doen die niets met werk te maken hebben.
Voor de professionals zonder vaste relatie is het goed om dergelijke activiteiten met vrienden of bekenden in te plannen. Alleenstaanden blijken vaker een burn-out te hebben dan mensen met een vaste relatie. Voor singles is het dus nog belangrijker om de balans goed te krijgen.

Plannen, ook privé
Naast de kwalitijd zul je ook andere activiteiten gewoon moeten inplannen. Nu is plannen meestal niet het probleem, maar het nakomen van die geplande afspraken wel. Hiervoor geldt dat je je privé-tijd moet bewaken, net als op je werk. Neem mee in je planning op je werk dat je een bepaalde dag de kinderen moet ophalen. Dit is geen andere afspraak dan wanneer je een meeting hebt met een klant buiten de deur. Ook die moet je inplannen en ook die kun je niet verzetten. Ga met die afspraken die privé zijn net zo om als met belangrijke werkafspraken. Werkende moeders kunnen hiervoor als voorbeeld gelden. Veelal zijn zij het die organiseren en regelen en naast hun werk zorgen voor delen van het huishouden, de kinderen halen of brengen en de gemaakte afspraken thuis ook nog nakomen. Het is puur het managen van je tijd. Als je als goede professional in staat bent dat op je werk te doen, neem het mee naar je privé-leven.

Stel prioriteiten
Voor je werkactiviteiten kan dat consequenties hebben. Wanneer je in staat bent goed met je tijd om te gaan en alles goed georganiseerd af te handelen dan nog kun je tijd tekort komen. Als professional zul je moeten leren prioriteiten te stellen en deze steeds weer bij te stellen. Ook zul je goed moeten blijven nadenken over je activiteiten. Kun je zaken afstoten of delegeren, doe je alleen de taken die echt bij jou horen? Soms zul je zaken moeten afhandelen met iets minder kwaliteit dan je zou willen. Hier geldt de 80-20 regel. Soms is het genoeg om iets voor 80% goed te hebben. Niet alles hoeft 100% goed te zijn. Alleen jij kunt dit beoordelen.
De enige reden om op deze manier naar je werk te kijken is om wel degelijk keuzes te maken richting privé-leven. Werk aan een goede balans tussen werk en privé. Dit gaat niet vanzelf maar is wel een voorwaarde voor een compleet en gelukkig leven.

Focus verleggen
Een andere suggestie is het verplaatsen van focus. Er zijn mensen die zo volledig in hun werk opgaan dat zij niet in staat zijn de omschakeling naar privé te maken. Het zijn vaak ook de personen die als zij TV kijken, niets anders zien of horen. Als je moeilijk kunt omschakelen van werk naar thuis, vind een middel om dit makkelijker te laten gaan. Wanneer je kinderen hebt is het meestal wat eenvoudiger want die dwingen je wel om uit te loggen en snel over te schakelen. Als je het zelf voor elkaar moet krijgen, ga eerst sporten als je thuiskomt. Of neem een douche of een bad, ga het onkruid wieden of een aria zingen. Doe in elk geval iets om je werk achter je te laten. Pas dan kun je er zijn voor jezelf en de mensen om je heen.

Tijd in beeld
Als nu alles nog niet lukt, kun je het proberen met de laatste tip. Dat is het in kaart brengen van je tijd. Houd eens een paar weken bij hoeveel tijd je aan werken besteedt en hoeveel aan privé. Waarschijnlijk weet je wel hoe die verdeling er bij jou uitziet. Dan is het tijd voor actie. Doe het, plan de tijd in, plan de weekendjes weg, de etentjes of organiseer een feest. Het maakt niet uit als je maar zelf actie onderneemt richting een gezonde balans tussen werktijd en vrije tijd.

Tips en trucs op een rij

  • Kijk eens objectief naar de balans tussen je werk en privé- tijd.
  • Onderneem actie als dit uit balans is. Niet denken maar doen!
  • Plan 20 minuten kwalitijd in met je partner per dag.
  • Plan andere leuke privé-zaken in, wacht niet tot je partner dit doet, jij bent verantwoordelijk voor jouw deel.
  • Behandel je privé-acties als werkacties. Inplannen en nakomen.
  • Leer je werkfocus los te laten. Dat kan op allerlei manieren, vind de manier die bij jou past.

Dit artikel is eerder verschenen als hoofdstuk in mijn boek "Pubers of Professionals" uit 2006

Tags: Lijf Advies