• slider buiten 1020x260
  • slider sportschool 1020x360
  • slider groep 1020x260

13 meest gestelde vragen over groene smoothies

Hieronder vind je vragen en antwoorden over groene smoothies. De oplossing om gezond te leven, vreetbuien tegen te gaan en af te vallen.

1. Wat is een groene smoothie?

Een groene smoothie is een mix van bladgroente, fruit en water in de blender gepureerd tot een egale smoothie. Met groene smoothies kan je op een heel gemakkelijke en bovendien smakelijke manier je dagelijkse dosis groente en fruit binnenkrijgen.

2. Kan ik alle groente gebruiken voor het maken van een groene smoothie?

In de smoothies kan je het beste alleen maar bladgroentes gebruiken om de volgende reden. Bladgroente bevat geen zetmeel zoals alle andere groenten dat wel bevatten. Dit is de reden dat je de bladgroente met fruit kan mengen zonder er buikkramp of flatulentie van te krijgen. De definitie van bladgroente is dat het groen is (uiteraard:-)) en dat je het om je vinger kunt wikkelen. Een uitzondering op deze regel is bleekselderij. Dit kan je ook goed met fruit combineren in een groene smoothie.

3. Ik hou niet van groente, is een groene smoothie wel iets voor mij?

Jazeker!
Door de grote hoeveelheid fruit proef je de groente niet en is een groene smoothie dus geschikt voor iedereen die niet van groente houdt. Begin met een handje bladgroentes en drie stuks fruit en ik garandeer je dat je het lekker vindt.

4. Welke blender kan ik het best gebruiken?

Voor het maken van een groene smoothie kan je elke blender die op de markt is gebruiken. Als je dagelijks een grote hoeveelheid groene smoothies maakt is het wel handig een blender te nemen waar minimaal 1,5 liter in past. Klik hier voor meer informatie over een goede blender.

5. Kan ik de groene smoothie als een maaltijdvervanger gebruiken?

Ja, je kan elke maaltijd vervangen door een groene smoothie. Neem dan zoveel tot je verzadigd bent.

6. Kan ik gewicht verliezen door het drinken van een groene smoothie?

Dat kan absoluut. Door het drinken van groene smoothies heb je minder last van vreetbuien en daarom zul je minder gaan snoepen. Je kan de smoothie ook als maaltijd nuttigen en als dat betekent dat je de pasta en friet laat staan zie je al snel resultaat ;-) .

7. Kan ik mijn kind ook groene smoothies geven?

Natuurlijk!
Ik zou beginnen met een glas smoothie per dag. Voor kinderen is het belangrijk met veel fruit te beginnen zodat ze de groente helemaal niet proeven. Als je kind het lekker vindt, wat waarschijnlijk zo zal zijn, en er zijn geen problemen met de darmen dan mag je de dosis verhogen naar twee glazen. Kinderen staan veel dichter bij hun gevoel dan volwassenen, ze zullen waarschijnlijk zelf heel goed aangeven hoeveel ze willen hebben.

8. Krijg ik niet teveel nitraten binnen door het drinken van groene smoothies?

Nitraten zijn inderdaad aanwezig in bladgroentes maar nitraten zijn vooral gevaarlijk wanneer ze omgezet worden tot nitrieten. Deze omzetting gebeurt door warmte. Doordat je de bladgroentes in hun rauwe vorm verwerkt zonder ze te verwarmen valt het dus mee met de werking van nitraten. Tevens zullen de vitamines in de rauwe groentes en fruit de omzetting deels tegengaan.
Elke bladgroente bevat een kleine hoeveelheid giftige stoffen om zichzelf te beschermen. Daarom is het belangrijk om elke dag af te wisselen met de groentes die je gebruikt. Je lichaam krijgt dan elke keer de kans te ontgiften van deze stoffen en dan is het totaal geen probleem.

9. Wat is het beste moment om groene smoothies te drinken?

Elk moment van de dag is een goed moment om een groene smoothie te drinken, je kan hier nooit iets fout doen. Kijk voor jezelf wanneer jij het een fijn moment vindt om het te drinken.

10. Hoe lang kan ik een groene smoothie bewaren?

Maximaal 2 dagen in de koelkast. Zorg dat je je groene smoothie bewaart in een luchtdichte, glazen pot.

11. Hoeveel groene smoothie mag ik per dag drinken?

Om de beste en snelste verbetering in je gezondheid te ervaren, is het aan te raden minimaal 1 liter per dag te drinken. Als je net begint met het drinken van groene smoothies lijkt dit erg veel en is het verstandig te beginnen met 1 glas per dag. Voer dit langzaam op tot minimaal 1 liter per dag.

Je zult merken dat je in het begin ontzettend veel groene smoothies wilt drinken omdat je lichaam ernaar vraagt. Wanneer je weken lang meer dan 1 liter groene smoothie per dag hebt gedronken zul je merken dat je lichaam minder vraagt om groene smoothies. Dit gebeurt omdat je lichaam steeds meer voedingsstoffen heeft gekregen en het hierdoor beter gaat functioneren. Daardoor kan je lichaam na een tijd meer voedingsstoffen halen uit minder groene smoothie. Tevens zal je lichaam basischer worden en dat zorgt ervoor dat je lichaam minder bladgroentes nodig heeft.

12. Sinds ik ben begonnen met het drinken van groene smoothies is mijn stoelgang groen geworden, is dit normaal?

Door ons hedendaagse voedingspatroon, de fabrieksvoeding, de lage dagelijkse porties verse groente en fruit en de grote hoeveelheden stress waar we dagelijks aan worden blootgesteld verlaagt het gehalte maagzuur. Maagzuur zorgt ervoor dat de voeding die je binnenkrijgt in je maag al begint te verteren. Als je maagzuur te laag is kan het daardoor zo zijn dat je stukjes onverteerd eten in je stoelgang zult vinden en zie je soms de kleur van je eten terug in de wc-pot;-). Wanneer je start met dagelijks groene smoothies te drinken zal je lichaam door de enorme toestroom van nutriënten weer in staat zijn het maagzuurgehalte te normaliseren. Uiteindelijk zal je merken dat je stoelgang altijd, onafhankelijk van wat je ook gegeten hebt, dezelfde kleur heeft. Normale stoelgang is lichtbruin van kleur, stinkt niet, goed gevormd, laat geen remsporen achter in de wc en mag geen moeite of ongemak veroorzaken.

13. Ik wil graag afvallen, mag ik dan wel zoveel fruit nemen op een dag?

Soms is het inderdaad nodig om je dagelijkse hoeveelheid fruit te verlagen om af te vallen. Je kunt dan je groene smoothie nog steeds lekker maken door gebruik te maken van verse kruiden. Kruiden zoals citroenmelisse, citroenverbena, dille en munt geven je groene smoothie enorm veel smaak en vaak is toevoeging van 1 appel dan al genoeg om een lekkere smoothie te krijgen.

Deze informatie is afkomstig van de site van groenesmoothies.nl waar je nog veel meer informatie vindt.

 

Tags: Voeding