• slider buiten 1020x260
  • slider sportschool 1020x360
  • slider groep 1020x260

Alles over het gezonde spelt en speltbrood

Spelt is zeer gezond. Spelt, het oergraan uit de bronstijd.

Het heeft eigenschappen waar de meeste voedingsmiddelen het alleen maar om kunnen benijden: Spelt is gezond, voor lichaam én geest, houdt fit, past in de gastronomische tendens en is van nature een Eko graan, vooropgesteld dat men wel de oude, echte soorten, spelt kiest.

Spelt is, zoals men vaak leest niet een tarwesoort, maar een graan, wat de bakker vroeger gebruikte, voordat het hedendaagse graan, tarwe, werd gekweekt. 
Het bevat wel gluten maar deze zijn niet te vergelijken met tarwegluten. Anders dan bij tarwe zitten de belangrijke voedingsstoffen in spelt, ook in het meellichaam ofwel bloemlichaam. 
De voedingswaarde van tarwe bevindt zich hoofdzakelijk in de kiem en de zemel die bij het malen voor het grootste gedeelte uitgemalen en uitgezeefd worden. Het bloemlichaam van tarwe bestaat voor het grootste gedeelte uit gluten. De vitaminen en mineralen zijn door het doorfokken met andere prioriteiten dan gezondheid, bijna volledig verdwenen uit tarwebloem. Daarom ook de noodzaak om als men tarwe eet, volkoren tarweproducten te kiezen hoewel de grove delen in volkorenmeel niet altijd even gezond, en zelfs beschadigend kunnen zijn voor de darmwand.
Bij spelt, helemaal bij biologische spelt, blijven de voedingsstoffen tijdens het maalproces wel behouden. 
Omdat het bloemlichaam van spelt niet alleen maar gluten bevat, en de gluten die het bevat van een andere samenstelling zijn dan die in tarwe, is spelt, en producten gemaakt van spelt-bloem of spelt-meel, veel makkelijker te verteren, en deeg van speltmeel veel lichter met de hand te kneden dan tarwe. 
Daarom is spelt zeer gezond.
Een ander belangrijk aspect is dat spelt niet de schadelijke lectinen bevat die in andere graansoorten, met name tarwe, zitten. 
Een nadelig aspect van normale bloem of meel is dat het in het lichaam de aanwezigheid van insuline simuleert wat een onterecht effect heeft op de bloedsuikerspiegel en de navenante hormoonprocessen. 
Als men bedenkt dat zolang er zich insuline in het bloed bevindt het lichaam eenvoudigweg geen vet kán verbranden, kunt u zich voorstellen waarom tarwe in verband gebracht wordt met onder andere overgewicht en suikerziekte, en de navenante ziekten, gevolgen en symptomen. En zo ook de reden waarom iedereen eigenlijk tarwe zoveel mogelijk zou moeten mijden en over zou moeten stappen op spelt.
Bron van voedingswaarden Spelt
Spelt is niet alleen een van eiwitrijkste graansoorten, maar bevat ook vele vitaminen ( E, B groep, Foliumzuur, Niacine ) en mineralen, vooral ijzer, magnesium, fosfor. Wat de geestelijke gezondheid betreft, men weet hedentendagen, dat spelt zes van de acht essentiële aminozuren bevat, die in het lichaam de productie van hormonen activeert die onmisbaar zijn om zich gelukkig en blij te kunnen voelen. Een belangrijke spelt_plus zijn haar «goede» vetten. Het energierijke koren bevat hoogwaardige onverzadigde vetzuren - en géén cholesterine. Daarmee reinigt Spelt de bloedvaten en voormindert de kans op een hartinfarct. Haar essentiële vetzuren zijn levensbelangrijke bouwstoffen voor de celwanden en zenuwen.
Spelt is de enige graansoort, welke in het lichaam neutraal werkt, aldus noch zuur noch basisch.

Deze tekst is afkomstig van de site voedingswaar.

Bij de speltwinkel is nog meer informatie te vinden alsmede recepten en de mogelijkheid tot het kopen van producten.

Tags: Lijf Voeding