• slider buiten 1020x260
  • slider sportschool 1020x360
  • slider groep 1020x260

TipSite: hardslagmeters op een rij

Geschreven door Marlène Geskes.

Een zeer goed overzicht met prijzen, vergelijkingen en ratings van een zeer groot aantal hartslagmeters. Uitgebreide uitleg en mogelijkheid tot online bestellen. Dit alles op de site van hrdlpn.nl

Leer jezelf gezonde gewoontes aan: 5 tips

Geschreven door Marlène Geskes.

Gewoontes vormen de basis van je dagelijks leven. Door jezelf nieuwe, goede gewoontes aan te leren kun je je leven stap voor stap veranderen. Maar hoe doe je dat eigenlijk, een nieuwe gewoonte aanleren?

Foto's de Nesseloop 2014

Geschreven door Marlène Geskes.

Klik hier voor de uitlagen van de Nesseloop 2014.

Hieronder staan de foto's die wij gemaakt hebben van de Nesseloop 2014 deelnemers.

De wedstrijd voor het winnen van een tshirt voor de eerste vijf lopers die zich meldden is helaas afgelopen. De eerste vijf hebben al te horen gekregen dat zij hebben gewonnen. 

Waarom avocado's zo gezond zijn

Geschreven door Marlène Geskes.

Avocado's stonden vroeger bekend als boosdoeners vanwege hun calorie- en vetgehalte. Maar dit is onterecht. De waarheid is dat avocado's juist dankzij hun goede vetten je gezondheid bevorderen. Hoe? Lees de redenen....

Wat is functioneel trainen en waarom is het goed?

Geschreven door Marlène Geskes.

De meeste mensen werken om hun lichaamssamenstelling te verbeteren, maar functionele trainingsoefeningen kunnen meer voor je betekenen. Deze maken het leven makkelijker. Daarom groeit de populariteit van functioneel trainen. Functioneel trainen heeft als doel het nabootsen van bewegingen die je elke dag doet, zoals het dragen van een zware boodschappentas, zodat deze bewegingen makkelijker worden.

Hardlopend de menopauze door

Geschreven door Marlène Geskes.

Hardlopend de menopauze door:  neem het heft in handen
Een toename in gewicht, meer vet rondom je organen en minder spieren. Vrijwel alle vrouwen krijgen er na de menopauze mee te maken. Zoals vorige week duidelijk werd is dit deels te wijten aan de verandering van je hormoonbalans. Toch kan kracht- en duurtraining van grote invloed zijn op deze ongewenste en ongezonde processen.

Optimale afstelling van je racefiets

Geschreven door Marlène Geskes.

Het afstemmen van je racefiets op jouw individuele wensen is van groot belang. Wat extra aandacht aan deze 'individuele zit' besteden, kan daarom zeker geen kwaad.

Ook topsporters zweren bij low-carb dieet

Geschreven door Marlène Geskes.

De opvatting dat je koolhydraten moet stapelen vóór een langduurtraining is bij veel sporters bekend. Maar steeds meer atleten maken een radicale omslag en zweren juist bij een koolhydraatarm, vetrijk dieet.

Vakantie en sporten, hoe combineer je dat

Geschreven door Marlène Geskes.

Veel mensen laten op vakantie sporten het liefste uit hun systeem verdwijnen. Lekker eten, ontspannen en niets doen is hun motto. Maar een beetje beweging is een noodzakelijk kwaad als je na de vakantie nog op hetzelfde gewicht wilt zitten. En daarbij past het ook prima in je vakantiemodus.

Sportzonnebril op sterkte

Geschreven door Marlène Geskes.

Als fanatiek sporter met slechte ogen heb ik lang aangerommeld met brillen. Dure zonnebrillen op sterkte die net niet sportief genoeg waren en daarom niet handig met wielrennen, skien of hardlopen. Maar Adidas heeft een perfecte oplossing.

Mountainbiken: tips voor dalen en klimmen

Geschreven door Marlène Geskes.

Als je weet hoe je moet afdalen en klimmen bij het mountainbiken, dan draagt dat bij aan het voorkomen van mountainbikeblessures. Bekijk de tips voor een goede afdaling en een goede klim.

Zwemmen: het verbeteren van je borstcrawl

Geschreven door Marlène Geskes.

Borstcrawl is verreweg de belangrijkste slag in wedstrijdverband. Het is de snelste zwemslag en wordt dan ook gebruikt in sporten waar snelheid van belang is (wedstrijdzwemmen, waterpolo, triathlon).

Aanraders en afraders voor hardlopen op het strand.

Geschreven door Marlène Geskes.

De zomer staat weer voor de deur en de stranden lokken. Zandkastelen bouwen en romantisch wandelen over het strand is allemaal prima, maar is het gezond om op het strand te gaan hardlopen? Dit zijn een aantal aanraders en afraders voor als je deze zomer wilt hardlopen langs de kust.

Van skaten word je fit en sterk.

Geschreven door Marlène Geskes.

Deze sport is vooral een aanrader voor mensen met zwakke knieën en enkels.
In de lente en de zomer ben je liever niet in een bedompt squashhok of fitnesszaal. Maar je wilt wél bewegen. Skaten is dan een goede optie.

Alles over Medical Taping

Geschreven door Marlène Geskes.

Wat is medical taping?
Medical taping is een bepaalde manier van tapen waarbij je spieren worden ondersteund in hun functie. Er wordt namelijk gedacht dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging, maar ook belangrijk zijn voor lichaamstemperatuur, bloed- en lymfecirculatie.

Hardloopblessure: pijn onder het hielbeen

Geschreven door Marlène Geskes.

Pijn onder het hielbeen
Deze klacht wordt ook wel fasciïtis plantaris genoemd als de pees onder de voet die aanhecht aan de onderzijde van de hiel ontstoken is. Er kan ook pijn ontstaan onder de hiel als gevolg van een hielspoor.

Hardlopen bij warm weer: de voorbereiding

Geschreven door Marlène Geskes.

Vooral de eerste trainingen in de lente bij warm weer gaan misschien wat minder plezierig, omdat je lichaam niet is gewend aan warme omstandigheden. Het lichaam past zich vrij snel aan. Zo gaan de huidporiën na een aantal trainingen een stuk gemakkelijker open. Doe het daarom bij de eerste warme lentedagen gewoon wat rustiger aan. In de zomer bij temperaturen rond de 25 ° Celsius is het verstandig langzamer en korter te trainen en meer te drinken voor en na de training. Hardlopen bij 28 ° Celsius en hoger is onverstandig.

TipSite: fietsend op stedentrip

Geschreven door Marlène Geskes.

Als je een stedentrip doet, kun je daar met een gids op de fiets de stad verkennen. Sportief en leuk! Alle informatie vind je op de site van Bajabikes.

Wanneer moet je koolhydraten stapelen?

Geschreven door Marlène Geskes.

Bij stress, zware inspanning en (top)sport wordt er veel gevraagd van je lichaam. Wanneer het lichaam langdurige inspanning moet leveren zoals bij duursport, heeft het daar extra energie voor nodig.

Koeling bevordert sportprestaties in de hitte

Geschreven door Marlène Geskes.

Inspanning tijdens warme omstandigheden leidt tot een flinke toename van de lichaamstemperatuur. Hierdoor kan de gezondheid in gevaar komen en het prestatievermogen van (top)sporters afnemen. Afkoelen tijdens het sporten is daarom van belang.

TipSite: thuissporten

Geschreven door Marlène Geskes.

Als je geen gelegenheid hebt om buitenshuis te gaan sporten maar toch wilt bewegen: hierbij een goede site met oefeningen, filpmjes en uitleg. Dus nu geen excuus meer.

Optimaalsporten.nl